Het laatste deel over Driehoeksverhoudingen zal geheel ‘gewijd’ zijn. ‘Gewijd’ aan de grond onder de voeten van de Rooms Katholieke Kerk. Is het daarmee ook ‘gewijde grond’? Nou, niet bepaald. Maar laat ons bij het begin beginnen.
Na de dood van Petrus kwamen er natuurlijk nieuwe kerkvaders en deze wilden graag een eenheid creëren in kerkleer, voorschriften en ‘bevoegdheden’. Zo ontstond uit die geloofsgemeenschappen de wens tot een Universele Kerk. In alle geloofsgemeenschappen moest iedereen hetzelfde doen en iedereen zou hetzelfde moeten geloven. Je weet, waar je bent, je weet wat je krijgt en je weet, hoe het smaakt. Een soort McDonalds Kerk dus.
In 325 n.Chr. kwamen al die belangrijke prelaten bij elkaar en besloten, mede op aandringen van Keizer Constantijn, de hele zaak te professionaliseren. Omdat die aspirant-kerkleiders niet als bijwagen van de Joodse Kerk wilden worden beschouwd, hebben ze de Christelijke Kerk gesticht. En om dat verschil te onderstrepen hebben ze, middels ‘deskundige’ Griekse vertalingen van o.a. Marcion, die het presteerde, om alle Joodse elementen eruit te houden, een eigen christelijke kerkorde opgezet. Vanaf dat moment is de christelijke bal gaan rollen.
De vroeg christelijke Kerk vond zo’n Hemelse Triade best wel bruikbaar. En ze hoefde niet lang te zoeken: De Zoon, De Vader en de Geest. De belangrijkste feestdagen in één Triade? Pasen, Pinksteren en Kerst! Natuurlijk wilden die kerkleiders zelf ook zo’n Triade van hun eigen kerkorde. Oei! Maar na enig nadenken en schuiven met wat ‘theorieën’ waren ze eruit! De oorspronkelijke Triade werd verlaten en vervangen door die nieuwe. Nu zult u zeggen: Jonathan, dat is niet waar. De RK Kerk spreekt in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Jawel, ze spreekt wel zo. Maar het is niet hun eigen Triade, waar die kerkleiders van spreken. En hier zit de toorn van de Hemel. In werkelijkheid heeft de nieuwe kerk de Hemelse Triade ontheiligd, door zich onder valse voorwendsels als gelijk aan die Triade uit te geven. De werkelijke Triade van de RK Kerk is Christus, Heilige Geest en Heilige Katholieke Kerk. De redenering, die hieraan ten grondslag ligt, is heel eenvoudig: Als de Kerk zich zou conformeren aan Gods Heilige Hemel, dan zou Gods Hemel zich ‘dus’ ook conformeren aan de dus even Heilige Kerk. Ja, als Jantje nou maar Pietje erkent, dan zal Pietje ook Jantje erkennen. Zo deed de nieuwbakken Kerk het met al die koningen en keizers ook. En die deden eraan mee, met Constantijn voorop. ‘Met een Kerk, die de Hemelse Machten vertegenwoordigde kan men maar voor alle zekerheid goede maatjes blijven!’, zo moet de heersende gedachte geweest zijn.
Dan de Goddelijkheid van Jezus. In mystieke zin kan men Jezus beschouwen als de mensgeworden ‘Zoon’ uit de Hemelse Triade. Voor de rest heeft Hij Zich nergens op een dergelijke betiteling beroepen. En mocht er nu iemand zijn, die zegt: ‘Dat heeft Hij wel’, dan dient u goed te beseffen, dat Jezus Zelf helemaal geen egotripper was. Hij zal Zichzelf nimmer ‘Gods Zoon’ hebben laten noemen. Zelfs bij Pilatus gaf Hij als antwoord: ‘Gij zegt het!’ De RK Kerk heeft daar haar voordeel uit gehaald. Want als Jezus Gods Zoon is, dan is de RK Kerk Gods Kerk. Kwestie van politiek de juiste formulering gebruiken. En zorgen, dat de Bijbelvertaling daar bevestiging aan geeft. De apocriefe teksten zijn om die redenen ook ‘uit de boeken’ gehouden. Het lijden en sterven van Jezus heeft precies dezelfde betekenis voor die Kerk. Immers, door de Farizeeërs (de Joden) als moordenaars van Jezus af te schilderen, kon de RK Kerk haarzelf als een soort advocaat van God doen gelden. Maar God heeft geen advocaat nodig, die in feite zelf de regie wil voeren over Hemelse Belangen. Bovendien heeft Jezus Zelf ook geen advocaat gewild. Hij kon het Zelf wel af. Zo konden die Farizeeërs Hem aan het kruis nagelen. En de RK Kerkleiders hebben Hem daar eenvoudigweg laten hangen. Het kwam hun dreigementen naar de gelovigen wel te pas.
Indien de RK Kerk zich werkelijk de plek zou geven, die het krachtens haar positie zou mogen innemen, dan is zij niet de Kerk van Christus, maar hooguit de Kerk van Petrus. En aangezien Jezus de Leermeester was van Petrus, zou men ook Jezus in die Triade mogen noemen. En als derde een originele en zuiver vertaalde Bijbel. Met alle apocriefe boeken erbij, zodat de gelovige zich een eerlijk oordeel kan vormen over de Woorden en de ‘Goddelijkheid’ van Jezus. Wel even een ander gezicht: De RK Kerk als Kerk van Jezus, Petrus en de Bijbel. Om van Kerk van de Waarheid maar te zwijgen… Wie dan gaat spreken over de sacramenten, die komt in dat geval al wat beter uit zijn woorden. Dan wordt immers wel een integere poging gedaan, om te doen, wat de Apostelen ook deden: prediken, vergeving schenken en Jezus nagedachtenis levend houden. Maar doe het eens wat eenvoudiger, zeg! Een schaal met brood en een beker wijn laten rondgaan is meer dan voldoende. Meer vroeg Hij niet! En die Apostolische Successie gewoon schrappen. Pausen worden niet gekozen, door ‘Doorgave van volmacht’, maar gewoon door een ordinaire verkiezing. Daarvoor heeft de Kerk Kardinalen ‘gecreëerd’. Voor een functie, waar noch Jezus, noch Petrus, noch de Bijbel, noch de Apocriefe teksten, noch de Joodse Kerkgeschiedenis ook maar met één woord over hebben gerept, hebben die jongens binnen de kerkorde wel héél erg veel te vertellen, vind u niet? Inderdaad. Het is de basis van wat de RK Kerk werkelijk is: Macht, Waardigheid, Aanzien en Rijkdom. Vooral bij dat laatste nog opgemerkt voor wie dat misschien denkt: Het Vaticaanse Sint Pietersplein en de ‘bijbehorende’ Sint Pieterbasiliek is niet bepaald opgetrokken uit bordkarton. Die hele kermis is betaald met het geld van goedgelovige mensen, steekpenningen en o.a. de handel in Aflaten. Als Jezus al de geldwisselaars de Tempel uit ranselde, dan kunt u zich een beeld vormen van, wat de Hemel zou willen doen met die hele façade daar.
En als laatste dient de RK Kerk haar dogmatieken en doctrines nog eens onder de loep te nemen. En mochten die een beschouwing geven over hoe de Kerk denkt, dat zij de Hemel ziet, dan mag zij die laten staan. Maar als zij van die dogma’s tegenkomt, die de Goddelijke Visie over de Kerk weergeeft, (en vooral natuurlijk naar haarzelf toegeschreven) dan mag zij die er ‘best’ uithalen. De zelfgenoegzaamheid van de RK Kerk, die haarzelf beschouwt als de Ware Kerk van Christus bewijst maar eens te meer, dat de RK Kerk in zijn beleidsbepalers al vanaf het begin meer Farizeeërs heeft zitten, dan de Hemel lief is. Terwijl de ware Tollenaargelovigen en -priesters(!) zwaar gebukt gaan onder het Roomse Beleid.
Over zelfgenoegzaamheid gesproken: De RK kerk zal uit haar Vieringen van om het even welk vormgeving, alle propagandateksten en alle ‘Gelijkheden’ van de RK Kerk ten opzichte van de Hemelse Triade moeten verwijderen. Dat geldt met name voor de Preek, de Geloofsbelijdenis en de Prefatie. Propagandaretoriek van kerkordes is niet des Hemels.
Er is een hoop veranderd, sinds de Schepping. De mensen geloven op een manier, die hen het dichtst aanspreekt. Daar kan geen kerkorde wat aan veranderen. Het enige, dat een kerkorde kan doen, is zich dienstbaar opstellen naar de Ziel van de mens. Dat heeft de RK Kerkorde zo nog nooit gedaan. Wel, de Hemel zal (het) ze leren! Pas als de RK Kerk al deze punten van kritiek heeft aangepast, zo de Hemel dat hier verklaart, dan kan er een begin worden gemaakt met een Vertrouwensband, waarin de Heilige Geest Zich werkelijk kan openbaren en niet zoals nu, dat Hij er iedere keer wordt bijgesleept, als de RK Kerk weer iets wil, wat ze binnen haar eigen mogelijkheden eigenlijk niet kan verklaren. Schande!
Ite Missa Est, alleluia!