De Wereld van uw Ziel

Ziel IV

De mens leeft in de wereld, zoals wij die hier allemaal ervaren. ’s Morgens komen we ons bed uit, wassen ons, kleden ons aan en gaan naar ons werk of naar enige vorm van dagbesteding. Ondertussen eten we, drinken we en als de avond valt, worden we moe, gaan naar huis om voor onszelf nog wat te doen en dan naar bed. En de andere morgen begint hetzelfde kringetje weer te lopen.

Tijdens onze actieve dag nemen we besluiten, we denken na over dat wat we moeten doen en regelen datgene wat geregeld moet worden. Hoe logisch dat ook allemaal klinkt, toch bestaat de kans, dat we één belangrijk aspect van die dagbesteding vergeten: ‘Hoe is het met onze Ziel.’ Want of u dat nou gelooft of niet, het is uw Ziel, die veel meer bepaalt aangaande uw keuzes, dan u wel denkt. Maar daar staat u meestal niet bij stil. Uw karaktereigenschappen bijvoorbeeld zijn een ‘weerspiegeling’ van uw Ziel. Maar ook de keuze van uw kleding, het kapsel van uw haar, uw schoenen, uw verzorgdheid of juist niet, alles wat u doet of niet doet heeft wel ergens een ‘beeld’ van uw Ziel. Uw sociale betrokkenheid of juist uw asociale gedrag, zij zijn allen een ‘beeld’ van uw Ziel. Als het om gedrag gaat, dan kunt u in therapie, om uzelf beter met uw gedrag te laten omgaan. Maar uw Ziel kunt u niet veranderen. Nooit.

Uw Ziel kijkt ook anders tegen de wereld aan, dan u dat doet. Uw Ziel raakt vertederd, als het in de wereld een baby ziet. Het enige, waar uw Ziel naar kijkt, dat is dat kleine mensje. U mag dan verder om u heen kijken, uw Ziel kijkt enkel naar dat kind. Hetzelfde gebeurt, als u kijkt naar een verliefd stel. Een jongen, die zijn meisje met een bloem verrast, om haar zo te zeggen, hoeveel hij om haar geeft. En wie gaat er nou niet opzij, als de jongen haar een aanzoek doet? De hele buitenwereld komt tot stilstand en uw Ziel en met u die vele andere Zielen kijken naar de jongen, die zijn Ziel voor het meisje opent. En iedereen hoopt maar, dat het meisje zijn aanzoek accepteert. Iedereen? Nou ja, de Ziel van iedereen. want de Ziel leeft van de Liefde en van de Liefde alleen. De wereld van de Ziel kijkt, luistert, spreekt en handelt uitsluitend in Liefde. Iets anders kan die Ziel gewoon niet. En mocht u zich in bovenstaande niet herkennen, dan zou u bij uzelf te rade moeten gaan, in hoeverre u uw Ziel wel goed genoeg kent.

De wereld van de Ziel is de wereld van de Liefde. Liefde tussen mannen onderling, vrouwen onderling, tussen man en vrouw, tussen ouders en kind. Tussen de mens en de aarde. En de wereld van de Ziel eindigt niet bij het overlijden van de mens. Integendeel, de wereld van de Ziel zal zich over de Ziel ontfermen en Hem meevoeren naar die plaats, waar de Ziel zichzelf kan zijn. En soms is dat plaatsje niet zo groot. Want de Ziel heeft in het leven van de mens dan de ruimte voor Liefde verloren. De Haat in die ruimte heeft de Zielsbeleven verkleind en vernauwd. En het kan wel even duren, eer die Ziel daar weer overheen is in die Nieuwe Wereld. Zorg hier dus alvast voor een behoorlijke ruimte in uw Ziel. En geef, leef en deel de Liefde, die uw Ziel te geven, leven en te delen heeft. Uw Ziel zal uw leven vullen met Liefde en dan zal de Hemel Zijn Liefde vullen met uw Ziel.