Perpetuum Mobile van de Ziel

perpetuum mobile

De wereld draait om zijn eigen as als een perpetuum mobile. De wetten van ‘oorzaak’ en ‘gevolg’ haken daarmee in en soms blijven die ‘gevolgen’ langer meedraaien, dan de ‘oorzaak’ had kunnen voorzien. In de Ziel van de mens kan zo’n perpetuum mobile ook het ‘gevolg’ danig in het rond doen slingeren. Dat gebeurt, indien de mens in de beweging van dit eeuwigdurend bewegend toestel steeds weer tegen dezelfde problemen aanloopt. Het merkwaardige hiervan is, dat het geen herhalingen zijn van eerdere gebeurtenissen, maar een opnieuw beleven van momenten, die men in het verleden al zo vaak tegengekomen is, maar zich telkens opnieuw, zij het in een andere vorm of gedaante, weer toont aan de mens. een soort ‘Gedragskarma’ zo lijkt het wel. En wat doet de mens in zulke gevallen? Heel simpel: ‘Hij doet precies hetzelfde, wat hij de vorige keren ook deed.’ De mens is nu eenmaal een gewoontedier.

Een mens wordt boos om dezelfde dingen uit heden en verleden. Een mens wordt blij van dezelfde dingen of gebeurtenissen. Een mens wordt verdrietig om dezelfde gebeurtenissen of zaken, die hem treffen. Het zal nauwelijks voorkomen, dat een mens, geconfronteerd met een identieke situatie, maar op twee verschillende tijdmomenten, bij de ene situatie ene totaal ander gedrag of reactie  vertoont, dan bij de andere. Dat is eigenlijk bijzonder merkwaardig, om het woord ‘idioot’ niet te gebruiken. Een mens zou immers hebben moeten leren van die vorige situatie, dat hij daar in het vervolg toch iets (anders) mee moet gaan doen. Dat gebeurt nauwelijks. Het ligt zo ongeveer vast in zijn karakter. ‘Ja, zo ben ik nu eenmaal!’ hoor je zo’n mens dan roepen. Waarmee hij zichzelf een vrijbrief geeft, om het vertoonde gedrag of reactie vol te houden en de omgeving een draai om de oren geeft met: ‘Wen er maar aan!’ of woorden van gelijke strekking. Pas als de mens tot het besef komt, dat hij in dat gedrag of gedachtegang beter toch maar iets moet gaan veranderen, gaat hij hulp zoeken bij een psycholoog. Die gaat hem eerst zijn hele levensverhaal doen vertellen, omdat daar ‘psychologisch’ de oorzaak moet zitten van de ‘stoornis’. En eer er eindelijk een al dan niet deugdelijk rapport op tafel ligt, zijn we 6 maanden verder. Geen probleem, hoor. Maar kan dat nou niet wat efficiënter? Zeker wel. U kunt meteen ook zelf ingrijpen. U gaat voor de spiegel staan en u vertelt uw Ziel de waarheid. En u laat uw Ziel u de waarheid zeggen. Nou, ik beloof u, dat gaat u nog best wat moeite kosten! Niet om die waarheid te zeggen, maar om zo voor de spiegel te gaan staan. En toch werkt het.

Een perpetuum mobile kan pas een ‘andere draai’ aan uw leven geven, als u bereid bent, die andere draai te geven. Dat gaat die psycholoog echt niet doen. En die mogelijk voorgeschreven medicijnen doen dat ook niet. De verandering van de draai kan alleen succesvol worden, indien u zelf de verandering wil bewerkstelligen. En dat betekent, dat u de dingen, die u altijd gewend was te gaan doen, voortaan een ‘tikje’ anders moet aanpakken. En misschien, dat het u dan lukt, om ook de gewoontes uit het verleden in uw huidige leven te veranderen. Dat kan van alles zijn. Maar u moet zelf de verandering willen. Zo beschouwd dient U uw eigen drive achter uw eigen perpetuum mobile te zijn. Anders valt deze stil.

De christelijke kerken hebben hier een ‘religieuze variant’ voor bedacht. Zij vragen van u, om u te ‘bekeren’. Dat klinkt heel erg ‘berouwvol’. Toch is dat een goed woord, wat nuchter aangeeft, wat er werkelijk moet gebeuren. ‘Bekeren’, u keert zich af van de huidige situatie en gaat op pad, om opnieuw te leren leven in het heden. En als u dat lukt, dan bent u niet alleen bekeerd van uw fouten, maar u heeft ook een heel nieuw leven te gaan. Vergeef uzelf die oude gewoontes en maak uw perpetuum mobile dan als eeuwigdurende ‘motor’ van de nieuwe Liefde in uw Ziel. U zult uw verbazing en uw Geluk niet op kunnen. Het is namelijk de enige perpetuum mobile, die op eigen Kracht zo een eeuwigdurende werking garandeert.