Ethiek en de Heggeschaar

 

heggeschaar

We hebben gesproken over de invloed van de Media op uw meningsvorming. Maar ook de Kerkvisie, waar u zich al dan niet bij aangesloten voelt of heeft, kent zo haar invloed op uw denken. En het komt maar al te vaak voor, dat indien u anders denkt, dan uw kerkorde u voorhoudt, u wordt beschouwd als een ‘afvallige’ of op zijn minst een ‘dissident’. Hoe moeilijk kan het dus zijn, om ook in Kerkelijk Verband uw eigen Ziel overeind te houden. Het gaat niet eens zozeer om de vraag, of datgene, wat u dan ‘anders’ denkt, wel juist is. Het gaat om het recht van uw Ziel, om daar waar dat gebeurt, af te wijken van wat van u verwacht wordt, te denken of te belijden. Alleen dan bent u werkelijk bezig met uw eigen Ziel te leven. En alleen dan kan God Zich werkelijk met u gaan bezighouden. Zo eenvoudig is het.

We zullen eens de proef op de som nemen, als u het goed vindt. We gaan vanaf vandaag u Onze Visie geven over hoe met vraagstukken om te gaan, waarbij de Kerkordes vaak languit over elkaar heen duikelen en waarin de Macht van de Bijbel de Kerkorde beheerst en de Kerkorde daarmee uw Ziel. De komende dagen zullen wij een aantal vraagstukken naar voren schuiven. En ook hier geldt: ‘Het gaat om uw Zielsbeleven.’

Velen van u werken graag in de tuin. Het verzorgen van bloemen en planten is een weldaad voor uw Ziel en geeft rust in uw hoofd en hart. Sommigen van u zijn er heel bedreven in en kunnen toveren hun tuin om tot een waar Paradijsje. Het volmaakte leven van en in zo’n tuin maakt de wereld zelf ook mooier en in de Liefde bij het streven naar volmaaktheid is beslist de Zegen van de Hemel zichtbaar. En toch zijn er hier en daar wat ethische vragen te stellen. Waarbij ethiek moet worden omschreven als: kritische bezinning op het juiste handelen. En dan eens zien, hoe consequent u daarin uw mening heeft en er ook naar handelt.

Want wat denkt u bij uzelf, als u de heg gaat snoeien? U wilt een mooi gevormde heg en er is geen mooiere, dan die strak gesnoeid is en een perfecte vorm heeft. Oh zeker, het is een fantastisch gezicht en vanuit ‘natuurlijk’ oogpunt een kunstwerk op zich. Maar vraagt u zich nooit af, of het snoeien van zo’n heg wel ethisch verantwoord is? Per slot van rekening verwijdert u ‘overtollig’ leven van zo’n heg! Nog een vraag: U wiedt het onkruid uit uw tuin. Het gazon moet er perfect strak uitzien en de aarde, waarin de meest fantastisch mooi gekweekte planten staan, dient er gezond en zwart uit te zien. Maar stelt u zich wel eens de ethische vraag, of het eigenlijk wel kan of mag? Want u vernietigt leven, ook al is het onkruid. En dat prachtige Bonsaiboompje in uw huis of tuin. Zo fraai en zo kunstig stukje natuur. Maar nooit ethisch afgevraagd, of dat allemaal wel goed is?  Zomaar drie vragen over omgang met natuur, met leven en met ethiek.

En als we dan toch met dergelijke vragen aan de slag gaan, wie bepaalt bij u de ethische norm? Doet u dat zelf, doet de maatschappij dat, of doet uw kerkorde dat? Die laatste zal toch vaak spreken van ‘respect voor het leven’. Nou… Als u de heg knipt, als u het onkruid uit uw tuin staat te trekken en als u uw bonsaiboompje eens goed verzorgt, bent u dan bezig met respect voor het leven, zoals de kerkorde u dat voorhoudt? Of is het ‘ene leven het andere niet’? En mag u rustig de heg snoeien, omdat de heg dan ‘gezond blijft’? En mag u het onkruid wieden, omdat het ‘gezond’ is voor de bloemen en planten? En mag u wel degelijk een Bonsaiboompje hebben, omdat het boompje in principe ‘gezond’ is? Terwijl iedereen weet, dat een Bonsaiboompje werkelijk een boom is, dat door allerlei kunstgrepen bewust klein is gehouden, omdat het zo mooi staat.

Als u op al deze vragen ‘ja’ hebt geantwoord, dan zijn wij benieuwd, wat uw ethische norm zegt en uw ethisch handelen doet met het onderwerp van morgen. Eens zien, wie dan werkelijk uw ethische norm bepaalt en waarom. Want morgen gaan we u meenemen in het ethische denken over de wereld van gentechnologie.

Geef een reactie