Waarheid en Verbeelding II

dagboek

Gisteren spraken wij met u over Waarheid, zuiverheid van Godsbeleven van hen, die in de Waarheid zijn gekend en de Protestanten, die daaruit de gevolgtrekking hebben gemaakt, dat indien men de Bijbeltekst letterlijk neemt, interpreteert en navolgt, zoals de Bijbelse Schrijver dit hoogstwaarschijnlijk bedoeld zal hebben, dat deze Kerk dan denkt, aan Waar Geloof toe te komen. Dat is een grote misvatting, maar eerlijk gezegd is dat dan ook wel meteen de enige. Want net zoals het naspelen van een muziekstuk op een piano, is het niet de bedoeling, dat men de interpretatie van iemand anders beschouwt als de Waarheid van het eigen geloof. De Waarheid van uw eigen geloof blijkt pas, indien u de Bijbelteksten naar Godsbeleven vanuit uw eigen Ziel interpreteert. Pas dan zal blijken, wat u en uw Ziel zelf hebben met Waarheid, dan wel wat Waarheid heeft met u en uw Ziel. De Protestantse kerk neemt de Waarheid van anderen (de Godsbelevenden uit de Bijbel) wel zo letterlijk, dat zij geen ruimte wil of kan bieden aan die Godsbeleving in de eigen Ziel. Dat mag van ons standpunt gezien te betreuren zijn, maar het kan nog erger.

Wanneer je een klein meisje gelukkig wil maken, dan trek je haar een prinsessenjurkje aan. Het kind zal zich ook meteen een prinsesje voelen. Zo ook zal een jongetje in een Superman-pak zich veel flinker voelen, dan hij is. Het is echter een toneelstukje en uiteindelijk weet dat meisje of jongetje dat ook wel. Hoe mooi het Superman pak is, het jongetje gaat echt niet vliegen. Een stap verder kunnen mensen zich verkleden als Elvis Presley of Whitney Houston en dan menen zij, dat ze dat ook werkelijk zijn. En als ze dan ook nog kunnen zingen, dan komt het bedrieglijk echt in de buurt van het ‘origineel’. Er bestaan coverbands van b.v. Pink Floyd, die de muziek van deze fameuze groep volgens de originele muzikanten beter kunnen spelen, dan die muzikanten dat zelf (nog) kunnen. Maar hoe goed of die coverbands die muziek ook ‘coveren’, die muzikanten gaan zich geen David Gilmore noemen, de lead-gitarist van de (oorspronkelijke) band. Er is slechts één organisatie in de wereld bekend, die niet alleen de woorden gebruikt van de Originele Schriftsteller, die niet alleen de maniertjes tot in de perfectie heeft ingestudeerd en die niet alleen ook heeft zorggedragen voor een perfect decor en een uitstekende fanclub, maar ook werkelijk denkt, dat zij met dezelfde vaardigheden, dezelfde volmachten en dezelfde ‘Personificatie’ als de ‘Oorspronkelijke Groep’ denkt te mogen opereren. En dat is de Rooms Katholieke Kerk in Rome.

Het is de Rooms Katholieke Kerk, die het verhaal van Jezus Christus heeft aangegrepen, om daarvan een christelijke bewerking te maken. Waarbij deze Kerk er niet voor terugdeinst, om aan dat oorspronkelijke verhaal nog wat ‘persoonlijke overtuigingen’ toe te voegen. Alsof je als covermuzikant van ‘Pink Floyd’ plotseling een liedje gaat spelen op een accordeon of mondharmonica. Want dat klinkt zo lekker en de oorspronkelijke muzikanten zullen daar misschien geen bezwaar tegen maken. Nou, dat doen ze wel en de Hemel doet dat dus om dezelfde reden tegen de ‘vrije interpretatie’ van Volmachten door de RK Kerk.

De Waarheid van Godsbeleven in de menselijke Ziel, zoals wij die vaker hebben voorgehouden, die is bij de RK Kerk in slechte handen. Het is de RK Kerk, die bepaalt met allerlei duurklinkende ‘produktieafdelingen’, zoals daar is de Congregatie voor de Geloofsleer en Sacramantsdiscipline, Bisschoppen, Goddelijke Eredienst, Clerus etcetera, etcetera, wat en hoe het Rooms Katholieke Geloof wordt vormgegeven en wordt uitgedragen. Dat kan op zich geen Hemelse geïrriteerdheid opleveren. Want ieder mens mag geloven, wat hij wil. Alleen als hij werkelijk voor Waarheid wil gaan, zal hij zich moeten richten op zijn eigen Ziel. En hier heeft de Katholieke Kerk een dubieuze rol in zijn eigen ‘toneelproduktie’. Want de RK Kerk is werkelijk de enige organisatie ter wereld, die zich rechtstreeks als Gods Vertegenwoordigende Kerk in de wereld presenteert. En dat compleet met de overname van ‘macht’ en het ‘aanzien’ van de Oorspronkelijke schrijvers van dat verhaal. Dat blijkt wel, als de RK Kerk beweert, namens de Heilige Geest hun kerkbeleid te bepalen. Dat blijkt al helemaal, als de Kerk zijn priesters op het altaar laat voorgaan als zijnde ‘In Persona Christi’. Je kunt in een toneelstuk ook te ver gaan, door de acteurs te laten geloven, dat zij werkelijk degenen zijn, die ze op dat moment spelen.
Jo de Meyere is akteur en niet kapelaan Erik Odekerke!

De Rooms Katholieke Kerk heeft in zijn zendingswerk goede dingen. Zij maakt (en houdt) de mensheid bewust van de grondregels van Liefde, zoals Jezus die heeft gepredikt. Het is ook goed, dat dit verhaal blijft voortleven, door daar in een mensenleven tijd voor te vragen. Het gaat hier om die Bewustwording als eerste stap naar het leren kennen van de eigen Ziel en de voortgang van het leven vanuit diezelfde eigen Ziel.

De Waarheid leeft in de Ziel van de mens. God zal de mens zijn Ziel openbaren in Waarheid en Waarheid in de Ziel van de mens. Daar heeft ‘God’ noch de Hemel een Katholieke Toneelvereniging voor nodig of opgericht. en zeker niet eentje, die denkt over de afloop van het stuk net zoveel te vertellen denkt te hebben, als God, Hemel of Jezus Zelf.