Interview met Kurt Klätschmeier II

christus-koning

(vervolg)

Daar zal menigeen niet om hebben kunnen lachen.
-Neen. Maar het was ook voor ons een reactie op Hitlers aanmatiging naar God.
Heeft u er nog problemen mee gehad?
-Nee. Het was een grap voor insiders.
Iets anders nu: Het Lutherjaar.
-Ja. Het is alweer 500 jaar geleden. Wat gaat tijd toch snel.
Wat vind u van de huidige stand van de Reformatie?
-Moeilijk te duiden. Zeker in Nederland. Zoveel verschillende kerkordes en meningen. Het is nauwelijks in kaart te brengen.
In kaart brengen? Het is toch duidelijk, wat de verschillen zijn?
-Dat lijkt me sterk. Iemand, die in een bepaalde geloofsrichting op een goede dag wakker wordt en zegt: ‘Maar zó is het niet!’, die kan zomaar een afsplitsing veroorzaken. Gewoon voor jezelf beginnen.
Dat is toch niet zo erg? Liberalisme binnen de kerkmuren. Jezus zou het wel kunnen waarderen, denk ik.
-Wat dat betreft wel. Maar er is helemaal geen ‘reflectie’ meer mogelijk, of wordt er toegepast op die andere visie. De kans is groot, dat een dergelijke dominee gaat denken, dat hij het straks beter weet, dan de Bijbel, God of Christus het eigenlijk heeft bedoeld.
Kunt u een voorbeeld geven van zo’n afwijkend standpunt?
-De wereld is zoals hij is geworden. Daar kan je voor of tegen zijn, maar de krachten, die daarmee gepaard gaan zijn groter, dan zo’n plattelandsdominee denkt te kunnen vertegenwoordigen. Het betekent niet, dat alles maar moet kunnen. Het betekent, dat indien je vindt, dat iets niet kan, je dat eenvoudigweg niet tegen kunt houden, door te prediken: ‘Dit deugt niet’. Je zult met meer overtuiging moeten komen. En dat doe je niet, door je bij belangrijke Synodes afzijdig te houden.
Afgelopen weekend was er een herdenkingssynode in Dordrecht. Daar is de Reformatie in Nederland ‘in gang gezet’.
-Precies. Op zulke momenten is het de kans voor eenieder, om zijn gezicht te laten zien. En juist die kleinere kerkordes blijven dan weg. Tja, wat wil je dan met je kerkorde? In een hoekje gaan zitten en zeggen: ‘Wij hebben gelijk en de rest niet!’? Nee, dat is ‘de wereld hervormen’, nou goed.
Er werd onder andere gesproken over de vrouw in het Ambt.
-Als jij vindt, dat de vrouw niet in het Ambt mag, kom dat dan maar vertellen. Er waren er genoeg, die het wel deden. En dan valt van elkaars standpunt en onderbouwing iets te leren. Kerkordes, die wegblijven, tonen tekenen van lafheid. En van zelfingenomenheid over dergelijke gespreksonderwerpen.
Heeft u ook iets gemist op die Synode?
-Oh zeker. Maar dat mis ik op alle Synodes en niet per sé op dit.
Vertel?
– Ik zal het vergelijken met iets, dat in Holland gekend is: Koningsdag. Als in Nederland Koningsdag wordt gevierd, dan gaan er zich allerlei Gemeentelijk Erkende Organisaties mee bemoeien, de zg. Oranjeverenigingen. Die OV’s hebben zichzelf ten doel gesteld, het feest voor de Koning zo goed en origineel mogelijk te organiseren. Een feest van het volk voor de Majesteit.
Also. De eerste vraag is: ‘Voor wie wordt het feest in feite georganiseerd?’
Voor de Koning?
Helaas. Op papier wordt het georganiseerd, om de hulde aan de Koning vooral opzichtig ten toon te spreiden. En daarbij wordt nogal wat van stal gehaald. Maar het komt er in de praktijk op neer, dat Nederland zijn Koning in naam GEBRUIKT, om een dag lang lekker ongelimiteerd te feesten. Waarbij het accent valt op de kleur Oranje.
Dat is toch niet zo erg? Zo’n feestdag?
-Dat valt nog te bezien. Want de OV’s zoeken vooral naar zaken, die zij kunnen verantwoorden binnen hun eigen overtuiging. Zaken, die daarbij niet door de beugel kunnen, worden automatisch geweerd.
Zoals?
-Als in Nederland 27 april op zondag valt, dan wordt het feest verplaatst naar de dag ervoor. Want die OV’s willen de Christelijke Protestanten niet in de wielen rijden. Die willen namelijk niet, dat er op zondag wordt gefeest. Zelfs niet voor de Koning. Dat men de naam van de Koning misbruikt voor een feestje, dat mag zelfs voor de Christelijke Protestanten, maar dan wel op zaterdag. Ik zou wel eens willen zien, wat er gebeurt, als men voor Jezus zo’n feest zou willen organiseren. Christus Koning, bijvoorbeeld. Wordt dan Zijn Naam net zo misbruikt, om maar aan dat feestje te kunnen toekomen? En mag dat dan wel uitsluitend op zondag? Of gaan die christelijke Protestanten dan toch weer zeuren over activiteiten, die ze op zondag toch al niet wilden of mochten?
Ik begrijp het.
En zoals men denkt over het Koningsfeest, zo denken de Protestanten maar al te vaak over de verering van hun eigen Koning. Waarbij Zijn Naam al net zo misbruikt wordt, door het vooral een ‘feest’ te laten zijn voor de eigen geloofsgemeenschap. Waarbij het accent valt op de Bijbel. Waarbij ieder heel goed let op de ander, of die wel op eerzame wijze deelneemt aan het ‘feest’. Terwijl de leiders van die kerkordes als vergelijkbare OV’s precies in de gaten houden, dat het vooral HUN feest is. En in dat opzicht doen ze absoluut niet onder voor de Rooms Katholieke kerk.

morgen: slot.