Boete en Genezing

boete

Vandaag willen wij graag met u van gedachten wisselen over dat, waarover de meeste denkfouten worden gemaakt. De lichtzinnigheid en de excuses om er onderuit te komen maakt, dat het zijn werkelijke glans verliest. Bovendien bestaat er ook een misverstand over de werkelijke Beleving: verplicht of vrijwillig. Vandaag nemen we u mee naar de Belevingswereld van Boete.

Wie een zonde begaat, maakt zich op een of andere manier schuldig aan Liefde. Wie daarbij ook nog als veroorzaker kan worden aangemerkt van een reeks opvolgende zonden (Man slaat vrouw, vrouw slaat kind, kind slaat hond) heeft daarbij ook nog Schuld op zich geladen. Wat iets anders is, dan schuldig zijn aan Liefde. In de maatschappelijke Rechtspraak kan iemand, die als verdachte wordt beschouwd, na een proces als dader worden veroordeeld. Hij krijgt een geldboete of een gevangenisstraf of taakstraf. Die straffen zijn er, om zijn ‘Schuld’ aan de maatschappij te voldoen. En hoewel het maatschappelijk beschouwd wordt, als dat hij ‘geboet’ heeft voor zijn daden, toch is zo’n schuldvereffening werkelijk iets anders dan Boete. Wat is het werkelijke verschil?

Allereerst is er bij een gerechtelijk opgelegde boete geen sprake van vrijwilligheid. De veroordeelde moet eenvoudig betalen of anders de gevangenis in. Er is dus geen sprake van Zielsbetrokkenheid bij zo’n veroordeling. En dat maakt dan ook meteen, dat het voor de Ziel van die veroordeelde absoluut geen Boete is, of daarmee gelijkstaat. Het komt maar heel zelden voor, dat de veroordeelde zo’n straf werkelijk als Boete ziet en hij dus met Ziel en al zijn prijs betaalt of zijn detentie ondergaat. Wie het dus werkelijk ziet als een hinderlijke onderbreking van de dagelijkse werkzaamheden, die doet geen Boete, al sluiten ze hem 20 jaar op.

Het is dus duidelijk, dat werkelijk ‘Boete doen’ vooral het bewustzijn van de Ziel zoekt en daarbij zich vrijwillig overlevert aan het schuldbesef. Alleen zo is ‘Boete doen’ een werkelijk ‘genezingsproces’ voor de Ziel. En alleen zo zal de Ziel zichzelf waardig kunnen en durven vergeven voor zijn zonden tegen Liefde. Het zich schuldig voelen over zonden tegen Liefde is niet voldoende, om de Ziel hiervan te bevrijden. Wie met die gevoelens een biechtstoel binnenstapt, kan dus beter thuis blijven. Want ook een priester zal wellicht uw schuldbesef kunnen duiden, hij zal u zelfs een ‘penitentie’ kunnen opleggen, (een soort van ‘straf’ voor uw zonden, meestal in het bidden van een aantal ‘Onze Vader’ of ‘Weesgegroetjes’) maar hij zal u geen Boete kunnen laten doen. Alleen al om die reden heeft de Biecht als Sacramentele instelling geen werkelijke betekenis. Indien een priester werkelijk over ‘Boete doen’ zou beginnen, dan kan hij die ‘Onze Vaders’ en ‘Weesgegroetjes’ beter achterwege laten. Hij zal de ‘penintent’ moeten voor kunnen houden, dat die bepaalt, waaruit zijn Boete zal bestaan. En de priester zal de penitent er dan ook op moeten wijzen en zo nodig vastpinnen, dat vergeving van zonden tegenover de Liefde in diens eigen Ziel alleen kan worden ‘verschoond’, indien de penitent de eigen voorgestelde Boete daadwerkelijk zal volbrengen. Wie als penitent het dan in zijn hoofd haalt, om iets onbenulligs voor te stellen, die is niet werkelijk uit op Boete doen.

Het is de Ziel van de penitent, die indien eerlijk en bewust beleefd, hem zal laten Weten, dat het voorstel tot Boete Doen volstaat. En indien de penitent zijn Boete heeft volbracht, hij ook weet, dat zijn Ziel het hem heeft vergeven. En dat is toch even wat anders, dan in de gevangenis zitten met wraak of haat, over wat je is aangedaan.

Wie zo de betekenis van het sterven van Jezus beschouwt, die kan daar twee dingen uit leren: Het eerste is, wat Jezus vrijwillig heeft ondergaan, om zo Boete te doen voor de hele mensheid. En als tweede, dat de werkelijke betekenis van Boete doen ligt in het zelf ook vrijwillig ondergaan van de penitentie. Wie dat werkelijk doorgronden kan, die begrijpt pas, wat Jezus heeft ‘volbracht’.

Doe Boete, indien u werkelijk uw Ziel wil reinigen van uw zonden en uw schuld. Maar doe het vrijwillig en in proportioneel met de schuld tegenover de Ziel. U hoeft het niet te overdrijven. De waarde van uw Boete doen wordt bepaald door uw Zielsbewust ondergaan en niet door de ondermaatse boete in een biechtstoel of de bovenmaatse boete van jezelf geselen. Denk goed na over, wat u als werkelijke Boete aan uw Ziel zou willen schenken. En voer dat ook uit. Goede voornemens bewaart u maar voor de Jaarwisseling.