Rare Jongens, Die Roomschen III

In de aanloop naar Kerstmis willen we vandaag niet achterblijven met een column over Maria, de moeder van Jezus. En niet zozeer over de discussie, of zij de moeder van Jezus was, of en zo ja hoe die conceptie wel tot stand is gekomen. Vandaag gaan we in op de manier, hoe de Rooms Katholieke Kerk met dit soort ‘waarheden’ omgaat en vooral waarom.

In eerdere columns is een mystieke beschrijving gegeven van Ziel, Liefde en Waarheid. Wie daar graag een ‘gezicht’ bij wil zien, komt uit bij ‘Vader, Zoon en Heilige Geest’. Immers, in de wereld van Zijn telt de Ziel als Bewustzijn van het Al. En binnen dat Bewustzijn zijn Liefde en Waarheid de vervangers van ‘Tijd’ en ‘Ruimte’. Waarbij u ‘Waarheid’ niet dient te beschouwen als ‘de juistheid der zaken’, maar als de ‘Volheid’ van de andere twee. Het is, wat Jezus met Zijn Mystieke uitspraak bedoelde: ‘Als de Weg ben ik, als de Waarheid ben ik en als het Leven ben ik.’ Maar dit nu even terzijde.

Het betekent, dat de wereld te maken heeft met de mens Jezus en Zijn Goddelijke Oorsprong, die door christelijke kerken graag wordt aangeduid met ‘Christus’. Binnen christelijke kerkordes is het niet ongebruikelijk, dat deze twee toch heus ‘apart’ staande begrippen, ieder met zijn eigen achtergrond en betekenis, door diezelfde christelijke kerkordes in één adem worden genoemd: ‘Jezus Christus’. Dat mag heel vererend klinken en respectvolheid duiden, het is echter simpelweg quatsch. ‘Christus’ als mystieke beleving van de Heilige Geest is niet slechts Jezus gegeven. Het merkwaardige aan dat gegeven is, dat juist de Rooms Katholieke Kerk in zijn Traditie en Magisterium zich evenzeer beroept op de aanwezigheid van de Heilige Geest. Het is om die reden, dat die club uit Rome zich ook tooit met de naam ‘Christuskerk.’ Welnu, dat zou betekenen, dat alles wat deze Kerk aan Waarheden naar voren schuift en/of in Zuiverheid in zijn Kerkleer stopt, dit alles op een of andere wijze in Overeenstemming is van de Heilige Geest. Men kan nu twee redeneringen volgen:
1. Of de Heilige Geest is werkelijk feilloos, maar de RK Kerk een gewone kerkorde met gewoon menselijke fouten en gebreken. In dat geval is het gerechtvaardigd te veronderstellen, dat ook Jezus als mens zijn fouten en gebreken gehad moet hebben. Dat ook Hij met al zijn Goddelijke Oorsprong toch ook wel uitglijders had, een baaldag kende, zich gruwelijk geërgerd voelde door de domheid van de massa, die de hele dag achter Hem aansjouwde, wachtend op het volgende wonder. Dat Hij Zijn geduld verloor, toen Hij woedend de geldwisselaars de tempel uitsloeg. Pure menselijke reacties. Maar dan is ook de conclusie gerechtvaardigd, om Jezus weer op de eerste plaats ‘mens’ te noemen met weliswaar een Goddelijk Ingegeven Missie.
2. De Heilige Geest is nimmer feilloos en slaat er in Waarheid en Liefde maar een slag naar. Bovendien (er)kent de Heilige Geest de evolutietheorie niet en dat is ook al niet bevorderlijk voor een eerlijke discussie over hoe en wat. En in dat geval is de Rooms Katholieke Kerk een heel domme en infantiele kerk, indien zij zich in wijsheid beroept op een Heilige Geest, die de kerk blijkbaar onder andere niet kon vertellen, dat de aarde om de zon draait. Zou de Heilige Geest dat wel hebben gedaan, dan had de Kerk Galileï niet levenslang huisarrest hoeven te geven en had paus JP II in 1992 hierover zijn excuses niet hoeven te maken.

Er is echte ook een derde optie: De Rooms Katholieke Kerk liegt eenvoudig, als zij beweert, dat de Heilige Geest over de Kerk waakt en dat alles wat de Rooms Katholieke Kerk doet en in zijn Kerkleer heeft verordonneerd, het werk is van diezelfde Heilige Geest. In dat geval is de Rooms Katholieke Kerk niets meer of minder dan een vereniging met een stel gelovigen, die proberen de mensheid van dienst te zijn, door de Bijbel en met name de Blijde Boodschap van Jezus onder de aandacht van de mensen te brengen. En dat zij in dat werk niets meer wordt ‘begeesterd’ door Jezus, dan iedere andere dominee of predikant. Behalve dan, dat zij een eigen reglement er op nahouden, wie wel en wie niet ter communie mogen, om maar eens wat te noemen. Wie een dergelijke Kerkleer propageert en die in wijsheid toeschrijft aan het Werk van de Heilige Geest is een pathologische leugenaar of een groot acteur.

Niet God de Vader is de Vader van Jezus, maar de Heilige Geest. Zo staat het tenminste in de Bijbel. Wel, als er in de Kerkordelijkheid van de RK Kerk iets moreel zwaar bedenkelijk is, dan is het wel, om een meisje, dat zelf al verloofd is, tot seks te verleiden, met de bedoeling om haar zwanger te maken. Maar de RK Kerk zweert er hier letterlijk bij, ervan uitgaande, dat dit de Goddelijkheid van Jezus verklaart, iets wat die kerkorde in hun Concilie van Calcedon (451) eenvoudigweg vast hebben gelegd. Voor de rest moet diezelfde Rooms Katholieke Kerk weinig hebben van ongehuwd zwangere meisjes, al dan niet verloofd, Heilige Geest of niet. Behalve Maria natuurlijk. Die wordt zelfs Koningin van de Hemel. Althans volgens de Rooms Katholieke Kerk dan. We hebben het hier nog maar eens nagevraagd, maar hoezeer wij ook respect hebben voor Maria, koningin is ze hier niet. En ook geen moeder van God. Het is hier moreel geen incestueus losgeslagen zooitje. Wat denken ze daar in Rome wel!?